December 28, 2006

والنار لسة قايدة تحتك يارماد


تحديث : اللينك موجود عند انا مين في مدونة اي كلام عشان ماحدش يزعل بس :)

بصراحة كدة انا مش عارفة ابدأ ازاي بس انا حتكلم وزي ما الكلام يجي بقى ...:)

امبارح وانا قاعدة بتكلم مع الناس على النت اتبعتلي لينك لفيديو على فيديو جوجل (بس مش حديهولكم ) عشان هو في جزء كبير من السفه والاسلوب الغير مهذب بس ححكيلكم عليه كدة بأختصار

عبارة عن بعض الصور للطبقة الحاكمة (من غير توضيح ربنا يجعل كلمنا خفيف عليهم ) معمول عليها مونتاج وتركيب للصور مع عبارات ان دلت من الظاهر دلت على نوع من السفالة ولكن بداخلها رغبة عارمة في التغير


التركيز الاول اتحط في موضوع التوريث وواضح ان الموضوع ده بقى شاغل اغلب الفئات في الشعب حتى ولو الحكومة انكرته لكن واضح انه خلاص الناس بقت مستنية ان الدستور يتعدل اليومين دول ويطلع عليهم الخبر( نبشر الشعب المصري بتغير الحكم في الدولة من جمهوري الى الملكي ) بس للأسف ساعتها مش حنعمل زي بعض الدولة اللي جانبينا ومش جانبينا ومش حنهلل كالعادة

تاني حاجة اتركز عليها الفيديو هو موضوع الحكومة وان الناس قعدت على كراسيها لغاية لما خللت واحتمال يعمللوهم تماثيل :) يعني بجد حاجة بقت غريبة الحكومة بقت بتلعب لعبة الكراسي الموسيقية بتاعت زمان لو مش فاكرنها افكرهلكم يعدو يلفو الاغنية ولما تخلص اللي يلحق يعد يعد واللي مايلحقش مع السلامة بس مازالت الناس اللي بتلعب هي هي ... ربنا يهدي ويتغيروا

الفيديو وبرغم رداءة صنعه ورداءة تلفيق الصور واستخدام الفاظ بذيئة والتشبيهات الاغرب بس بجد دق ناقوس الخطر


حتى فئة اللمبي وسعد الصغير والعمدة فاقت مابقاش بس المثقفين هما اللي بيتكلمو في السياسة لأ بقى كل الشعب (مع اختلاف طريقة التعبير) حتقولولي ازاي يا طمطم حقولكم ازاي ...صلو بينا على النبي


فئة الناس المثقفة كلنا عارفنها بتطلع في التلفزيونات وبتكتب في الجرايد وبتعمل مظاهرات وبتقول بالبق المليان (سيبو البلد ..) صحيح بيتاخدو معتقلاات وسجون بس مش دي القضية دلوقتي


فئة الناس الغلابة بقى من طبقة شعبولا واللمبي بتخاف من الحكومة، الناس دي بتعدي على الاقسام زيي مابتعدي على افران العيش الصبح فعارفين البهدلة وطبعا متربي جواهم خوف من حاجة اسمها قضايا امن الدولة ان ماكنش اتولدو بيه (وطبعا احنا مازلنا في طوارئ ..فأي كلمة بقت قضية امن دولة :) ) المهم انهم خلاص اتملو وانفجروا طب ها يعني مش حيتكلمو ،لأ طبعا حيتكلمو بس من غير ماحد مايمسكهم (والله اذكية ) فعملو الفيديو ده ونشروه على النت لعل وعسى صوتهم يوصل طبعا استخدمو اسلوبهم في السب والشتيمة والتصوير والتشبيه البليغ (في بعض الاحيان ) والغير بليغ بس اهو تشبيه وخلاص بس لازم نعترف ان دي بئيتهم وهما طفحوا الكيل والناس اللي بالي بالكم لو مش بتستخدم اساليب زبالة معاهم ماكنوش ردو بنفس الاسلوب الزبالة


طب بطلي رغي وقولي عايزة تقولي ايه ؟؟


انا عايزة ااقول كلمتين ( قاعدين ليه ماتقومو تروحو ) و ( كفاية حرام ) ياجماعة تعبنا ، تعبنا من نفس الوشوش اللي خلصت كل اللي عندها ومابقاش عندها حاجة خلاص تقدمهالنا وقاعدين يكملو اكل و برطعة وعلى نظام (اهي بلد ابويا وولادي بعدي) وبس خلاص

يعني استفسار بيحل على دماغي كدة قبل ماانام اختم بيه قعدة الرغي دي ..هو احنا لازم رئيس دولتنا يموت على كرسي الحكم ؟؟

مستنية الاجابة ... :)


نسيت ااقولكم


الاغنية المصاحبة للعمل ( بحبك يا حمار ).....سلاموز يابشر

9 comments:

anameen said...

اولا انا مش عارف ايه وجه السفالة في الكليب
ثانيا المفروض كنتي تحطي اللينك علشان اللي يقرا الموضوع يقدر يحكم عالكليب بنفسه
ثالثا وباعتبار ان مدونتي هي اللي عملت البوست عن الكليب دة وسيحتله احب اقولك ان اللي بيعمله النظام مع الشعب هو دة السفالة بعينها
كل سنة وانتي طيبة يا طمطم

anameen said...

نسيت ابارك علي البلوج معلش بقي اصلك اخدتيني في دوكة بالبوست بتاعك

Mariam Galal said...

لو بتتكلمى على اللينك اللى بعتولك امبارح ودة اللى واضح من كلامك فانا هتكلم على محورين

اولا : انا لما بعت اللينك كنت معتقدة تماما انه نوع من انواع المعارضة اللى دمها خفيف بغض المظر عن صداها . وكنوع من المرح مش امر مسلم بية يعنى

ثانيا : ودة اللى اهم من اولا اللينك دة مجاليش من مدونة (انا مين ) علشان صديقى العزيز محمد ميفهمش الكلام على محمل شخصى . لانى متاكدة ان طممطم اصلا مشافتش البلوج بتاعتك وانا جالى اللينك على الميل ومش منك اصلا

نهايتة بمناسبة انى سبب الفيلم دة كلة فانا بتقدم بخالص الشكر لطمطم الفضحية ووافر الاسف لزميلى العزيز محمد صاحب مدونة ( انا مين )علشان دخل فى الحوار غلط

وراء كل مشكلة فتش عن مريم .. مش عارفة لغاية امتى هشتغلكوا مصلحة اجتماعية محسسنى انى السبب فى احداث 11 سبتمير يلا خليها عليا

وانتى يا طمطم يا حبيبتى اهدى شوية بلاش تهور يا ماما بلاش نشد فى المعارضة اللى زينا ..(انا مين ) من الناس اللى هتسلينا لما نتحبس عن قريب باللى بنكتبة دة انا وانتى

يلا سلام .. الى اللقاء فى المشكلة القادمة

anameen said...

علي العموم حصل خير يا مريم ويا طمطم
وعلي فكرة انا مدونتي اسمها اي كلام مش انا مين يا مريم
مفيش فايد في الزهايمر اللي عندك

Mariam Galal said...

اوووووووبس سورى يا محمد .. بس اديك عارف اهو الزهايمر . اسفة يا فندم

TAMTAM said...

شكلكم قلبتوها شات ...::D
المهم
مرسي يا محمد يا عيد (اصلي اخدت عندك لفة كبيرة ) على مرورك على بلوجي المتواضع
وبعدين يا سيدي اذا انت سيحت للفيديو لك عليا اسيح انك مسيح للفيديو :) ايه رأيك
ولو على السفالة انا معضرتش على الاسلوب لأن دي اكيد ناس متربية بالاسلوب ده ودي طريقة تعبيرها وكل واحد حر يقول اللي يريحه عشان احنا في بلد ديموقراطي :D
وانا مازلت شايفه انه اسفاف وده رأي
وانا لسة عند كلمتي ان احنا في بلد ديموقراطي يعني ااقول اللي يريحني:)

وبعدين انا زعلانة :( يعني اول ماتعرفني بيك تخش فيا شمال ساعدو مدوناتية لسة في بداية حياتها التدونية يا ناس :((

واخيرا الله يبارك فيك وكل سنة وانت طيب وكل الامة الاسلامية بخير وياريت تسلم على حرنكش كتير

TAMTAM said...

راما حبيبتي.. يرضيك اللي بيجرالي دهه :((
ده تقريبا اول موضوع كتبته

وبعدين يا ستي انا اخدت لفة في اي كلام وعرفت انه حيفيدنا اوي في حكاية الحبس دي ::D
حصل خير يا جماعة مافيش حاجة والحمد لله جت على اد كدة ومافيش ضرب

بس لغاية دلوقتي ماخدتش منكم رد على اجابة سؤالي ؟ :) هو ماحدش ناوي يرد ولا ايه؟؟

Mariam Galal said...

يا ستى ولا يهمك كلنا اخوة .. وكلنا مدونون نتمنى الوصول لشئ ما

فكك بقة من العربى الفصحى وتعالى اديمى المفيد : هو مش لازم يموت على كرسى الحكم دة لو راجل عندة دم ..دة على اعتبار انة يعنى اكيد فاهم انة مش مرغوب فية

بس للاسف بقة هنعمل اية غير محاولات فى اننا نشيلة بدل ما يطبق على نفسنا

يلا وعلى راى الاديب العبقرى شعبان لما قالك اية
بــــــــــــس خلاااااااااااص

ويا ستى كلة برتقاااااال

Anonymous said...

رد سؤالك هو المفروض ان اى حد يسيب الكرسى لما يحس انه خلاص مش قادر يدى حاجه اكتر من كده او ان الناس مش عايزاه
ده رايى
اما بقى بالنسبه للكليب انا شوفته ومعترضه ان اعتراضنا يكون بالطريقه دى
فى اساليب تانيه كتييييييير للاعتراض
مع ان فى كل الاحوال الاعتراض مش بيجيب نتيجه
بس برده لما نيجى نعترض يبقى باسلوب غير ده