May 18, 2007

لحظة بعث


لحظة بعث

---




انها تلك اللحظة اللتي يستعيد الانسان فيها نفسه ليقودها كيفما يشاء
انها تلك اللحظة اللتي تأتي بعد لحظة فقدان السيطرة على الحياة
عندما يشعر الانسان فيها انه ليس من يقود مسيرته
انه يتحرك كريشة تتقاذفه النسمات لأميال وتعصف به الريح كيفما تشاء




لحظة بعث


---



انها تلك اللحظة التي تتحرر من اسرعذاب محبوبتك
لقد حذروك من غدرها ..من غرورها..من عذابها ولكنك قبلت
قبلت التحدي بها
الان تعترف بانها سلبتك الحياة
بانها اضاعت من عمرك الكثير تلهث ورائها للتعلم من تجارب من سبقوك في حبها
مازال امامك الكثير في عذابها فلا تخور قواك الان
استمر في تحديك معها ..فتيقن انها سترضخ لاوامرك حينما يحن وقتها
فهي لا تحب الضعفاء ...بل تنتظر لحظة بعثك للحياة






لحظة بعث


---




اني انتظرك منذ عام
فلقد توقف الدهر بي في لحظة فقدان سيطرة























---------------
تدوينة حوار بيني وبين نفسي بلومها على حبها لقسم عمارة

10 comments:

Eric Matt said...


حمدالله على السلامة يا طماطم

ربنا يكرمك ويوفقك

الخيرة فيما اختاره الله وحاولي أن تحبي ما تفعلين

عارف انه كلام مكرر و روتيني

ربنا يلهمك الصواب

تحياتي لك من ماناساس البلد

Amr Ahmed said...

هههههههههه
كله بييجي ساعة الامتحانات
ويندم

والله انا كمان ندمان

قلت كنت دخلت سياحة وفنادق وريحت ونفسي

بس هو نصيب

TAMTAM said...

عبد الله ..جروم
-------------
الله يسلمك يا عبد الله

انا مش طالبة غير ان ربنا يسلمها السنادي

تحياتي لك من اسكندرية البلد

TAMTAM said...

amr ahmed
---------
ياريتها ساعة امتحانات
كانت هانت والله

بس دي سنين بحالها :((((((((

على رأ]ك مالها سياحة وفنادق

احنا حنعمل زي جروم ونقول الخيرة فيما اختاره الله

الحمد والشكر لك يارب

_________
شرفني مرورك الكريم في مدونتي المتواضعة

Anonymous said...

ايه ياطماطم ........اسمك حلو قوى مالك زعلانه ليه كله بتاع ربنا
ما شاء الله كان وما لم يشا لم يكن (انت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد)
اوعى تفتكرى انك انت اللى بتختارى....انت مهما فكرتى ورحتى وجيتى فى النهايه ها تختارى اللى ربنا كتبهولك
بنتى زيك بالضبط راحت الصيدله وقعدت سنه فيها ونجحت وفى الاجازه راحت حولت طب وضاعت سنه منهالا وايه دخلت كليه6 سنين
تعملى ايه وقتها.......قلت ....قدر الله وما شاء فعل
ياستى ربنا معاك....واللى بيحب حاجه هايستحملها

Anonymous said...

سورى اللينك كان مكتوب غلط
ان شاء الله هو ده الصح

ابقوا زورونى

Anonymous said...

طمطم كلنا لها يا حبيبتى
بس صدقينى رغم صعوبه الدراسة لما هتخلصى هتفتكرى ايامها وتقولى دى كانت من اجمل الايام وتتمنى لو ترجع تانى مع الصحبة والمشاريع والسهر

ربنا يوفقك

Anonymous said...

سورى يا جماعه واضح ان فى حاجه هنا انا مش شايفاها
هى فين الامتحانات و صعوبه الدراسه دى
انا بقالى 10 دقايق قاعده اقرا فى البوست عشان الاقى الكلام اللى انت بتتكلمو عليه ومش شايفه حاجه
هو فى ايه بالظبط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

yasmina said...

طمطم
اولا الله يوفقك
بدي اقول لك ان لحظة البعث ايضا هي عندم تصحو من النون وتقرر ان تدرس وتنجح
عندما نرى الشهادة ونفتخر بها
عندما نعمل ونجني ثمار تعبنا
فاجعلي يا عزيزتي لحظات بعثك كثيرة وتشجعي

لو تقراي عندي فموضوع القصة حتلاقي كم جملة ممكن يشجعوك

لك تحياتي

TAMTAM said...

مدام صباح
---------

اسعدني مرورك جدا..وانا فعلا مستحملة
وربنا مع بنتك ان شاء الله
_______________
shiko
-----
ازيك ياشيكو
معلش انا اتاخرت على الرد عليكي

هي فعلا فيها ايام حلوة
بس انا بتكلم على ضغط الشغل
_________________
بندقة
-----

يابندقة ماانا كاتبة اني بلوم نفسي على حبي لقسم عمارة

شرفني مرورك
___________________
ياسمينا
------
مرسي يا ياسمينا على دفعة التفائل
ماتقلقيش جاية ااقرا البوست

شرفني مرورك